概要
秋吉台国際芸術村 Akiyoshidai International Art Village レジデンス・サポート・プログラム Residence Support Program
23滞在制作プロジェクト 知識として既に知っていたこと:カルスト台地、安定不動の石灰岩、見渡す限り黄金色の背の高い草、巨大な洞窟と地上とを結ぶドリーネ、毎年行われる山焼きとハーフマラソン。 そして起こった計り知れない事象: 雪、雨、人間の身体が許す移動距離、自然の循環、物流における障害、場所のもつ秘密、森に置き去られたT シャツとハンガー、その土地の動物区系。 様々な限界や、領土における閾値、一時性、言語的障壁、運搬と体力の限界、に関係している。 通行点や、交差点、境界線、接触点を提示している。例えば、アイカメラを石に与えることによって。石は、その場にいない自分のかわりに観察し、出来事を伝える。または、石にクロマキーの布を覆いかぶせて風景の層を貫通させたり、有刺鉄線を動かしたり、紙を切り出してレリーフを作ったり、苔の水平ラインでリンクさせた岩の会合を作ったりする。地下の岩に頭上から見つめられながら。 滞在中の移動距離を換算すると、ランニングによる移動が160km, 自転車による移動が240km あり、移動した標高を積算すると11,512 m になる。 最後に、毎年秋吉台で行われているハーフマラソンに参加した。自分の足音が洞窟に鳴り響いているかもしれないことや、年長者が毎年行う山焼きのこと、日曜日には若者が野性的で自由な感覚を感じるため、悠久の自然の中にやってきてスポーツカーの音を響かせることを想像しながら。 神々は、カルスト台地の上で、石灰岩を駒にして果てしないチェスをする。謝辞:秋吉台国際芸術村とスタッフの皆様、特に藤澤佑介さん、森下千恵さん、塩田望実さん、井上美幸さん、航舳 峻一 さん、内田雅貴さんと彼の技術に感謝します。そして、アントニー・ラションさんとオリビア・モヤックさんにも感謝します。Residence ProjectThe theoretical data were already known : a plateau, stableand fixed limestone, golden high grass as far as the eye cansee, interconnected Doline above a great cave, an annualcollective burning ritual and half-marathon.Then came the imponderables, snow, rain, human physicaldistance, natural cycles, logistic disorders, the secrets of aplace, an abandoned T-shirt on its hanger into the forestand the fauna.Relate the limits, territorial threshold, temporal, languagebarrier, carrying and energy limits.Present the passage points, these crossings, frontiers,connecting points by giving an eye-camera to a stoneso it can tell me what happens when I'm not present toobserve, by draping stones with chroma key so that theycan penetrate the landscape layer, by moving iron steelwires, by cuting out paper relieves, by getting togethera stones' assembly gathered on an horizontal moss link,overwatched by an underground flying rock.After 160km runned, 240km cycled and 11,512 meters ofelevation gain, I ran on the plateau one last time during theannual half-marathon, imagining that the echo of my stepswould resonate into the cave, the elders set it on fire asevery year as the young ones would make their sportscarsroar like every Sunday to feel wild and free in the timelesslandscape.The Gods could resume their eternal chess game on theplateau.Many thanks to : Akiyoshidai International Art Village andits staff, especially Yusuke, Chie, Sally, Miyuki and Tosso,thanks also to Uchida ans\d its skills, and thanks to AntoineLachand and Olivia Mauriac.