ブックタイトル秋吉台国際芸術村 Akiyoshidai International Art Village アーティスト・イン・レジデンス20周年記念記録集 2008-2019

ページ
44/160

このページは 秋吉台国際芸術村 Akiyoshidai International Art Village アーティスト・イン・レジデンス20周年記念記録集 2008-2019 の電子ブックに掲載されている44ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。

概要

秋吉台国際芸術村 Akiyoshidai International Art Village アーティスト・イン・レジデンス20周年記念記録集 2008-2019

A contrbuting text by Junji Niiワークショップへの寄稿文美祢市立秋芳中学校教頭(美術科担当) 新居 淳治? A dazzling prairie spread out in front of a car windowviewed from Karst Road. Unique shapes of limestonescattered as if they were well matched. Gettingout of the car and taking a deep breath, vitalityemerges inside of my body. ?“O.K. Cut!” I was imagining such a scene in Akiyoshidai.On February 4, in the art room of Shuho Junior HighSchool. We held a workshop led by Liang-HsuanChen, a Taiwanese artist in Artist in Residence programat Akiyoshidai International Art Village. Our 24students from the 3rd grade worked on film storyboardsfor short films. The theme of the short film was“a memory about Akiyoshidai and myself”, which wasquite intriguing to see how my students look back atthe land where they grew up and how they expresstheir presence in it.One of the students depicted a scene of Taiko drumperformance which was a local tradition in Akiyoshidai,and another student depicted a scene with familymembers and friends enjoying the fireworks festivalin summer in Akiyoshidai. Each student imaginesscenes from their memories and visualizes them ontheir storyboards. If this was an officially taught classbased on our curriculum, students would have beenasked to create a scene in a typical frame with ordinaryartistic mediums such as painting or printmaking.However, what Liang-Hsuan Chen emphasizedhere was “the outside of the frame” and “the positionof a camera”. Just as I was, the students must havebeen shocked by the difference. According to Chen,by inserting sounds and the glimpse of human presencethat makes the viewer sense the world outsideof the invisible frame, the story becomes more vivid.Also, by fixed-point shooting, viewers would getdrawn to the flow of time or the deep consciousness.It became a very important opportunity to experience ― カルストロードの車窓から広がる目映いくらいの大草原。それにマッチするかのごとく点在する独特な形状の石灰岩。車から降りて深呼吸すると体中にエネルギーが湧いてくる。― 「はい、カット!」そんな秋吉台でのワン・シーンを思い浮かべていた。 2月4日、秋芳中学校の美術室。秋吉台国際芸術村に滞在する台湾出身のアーティスト、陳亮?さんを招いてのワークショップ授業を開催した。本校の3年生24名は、ショート・ムービー制作を想定したフィルム・ストーリー・ボードに取り組んだ。ショート・ムービーのテーマは、「秋吉台と自分との思い出」とし、幼少の頃から育ってきたこの地を改めて見つめ直し、存在する自己をどう表現するか、という大変興味深い内容であった。ある者は、秋吉台で地域の伝統芸能である草炎太鼓を披露した一場面を、またある者は、家族や友だちと一緒に楽しんだ夏の秋吉台花火大会での一場面を、それぞれが思い思いにイメージして描いていく。本来の教科指導であれば、ここで絵画や版画といった表現手段で画一的なフレームに収めていくところであるが、陳亮?さんが強調されたのは、「フレームの外」と「カメラの位置」であった。私もさることながら生徒も大きな衝撃を受けたに違いない。見えないフレームの外の世界を想起させる音や人の気配を挿入させることでストーリーがより鮮明に広がる、ということ。また定点からの撮影によって見る者は時間の流れや奥行きに意識が誘われる、ということ。映像表現の素晴らしい可能性やテクニックにふれられた貴重な機会となった。生徒一人ひとりのイメージを最大限に引き出し、寄り添ってアドバイスしてくださった陳亮?さんをはじめ、お世話になった秋吉台国際芸術村の関係者の皆様に心から感謝申し上げたい。私は再び撮影を始めていた。A contributing text for a workshopShuho Junior High SchoolDeputy Headteacher (Art Teacher)Junji Nii042