ブックタイトル秋吉台国際芸術村 Akiyoshidai International Art Village アーティスト・イン・レジデンス20周年記念記録集 2008-2019

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概要

秋吉台国際芸術村 Akiyoshidai International Art Village アーティスト・イン・レジデンス20周年記念記録集 2008-2019

trans_2018-2019017には、お友達の西松くんと景清洞の観光ルートの部分で洞窟内の水の音を録音しました。西松くんは、「夢を探す」ためにライトを消して、光のない探検を提案してくれた人物です。また、山口大学人文学部のヒンターエーダー・エムデ教授との刺激的な会話で夢についてのアイデアと出会うことができました。エムデ教授は夏目漱石や夢幻能における時間の歪みについて書かれていました。庫本さんとエムデ教授の研究から着想を得て、私はコウモリとなった自分について夢を見るコウモリ、またはその逆についての物語性のあるインスタレーションを観念化させました。《コウモリは夢を見ている》という作品では、コウモリがまず洞窟の中で人間が作った階段に追われて、人間の見る夢に共通して出てくるいくつかのテーマ(過去、現在、未来、生、死、浮遊、裸、歯がぬけること)を進んでいきますが、最後に夢の中で落ちそうになると、またその追いかけっこが繰り返されるというものです。ここでは洞窟、暗室、アーティストのアパートからの要素が重層的な夢の風景を作り上げます。巨大な大きさや中庭のインスタレーションの実直な単純さと対照的に、階段は人間を1/150 のジオラマサイズへと縮小させ、コウモリとアーティストの過去や現在の緩やかな連想を紡ぎます。時間の視覚化を探求するため、私は長時間露出のピンホール写真技術を使い、時間の層を“平らに”しました。10 日間分の写真露出を一つの平面にしたのです。太陽の円弧が夏目漱石の《夢十夜》に出てくる過ぎ去っていく10 日間や冬眠するコウモリの日中の時間を露骨に無視することを思い起こさせます。そのもっとも記憶に残るイメージは、竹の作業をしたエリアで全く竹のない状態から始まり、大きな竹の積み重ねへとなった様子です。その竹はまるで浮遊しているかのように見えるのです。explored with local bat expert Mr. Kuramoto, whoshowed me where bats were hibernating over thewinter. On a different occasion, I took field recordingsof cave water in Kagekiyodo’s tourist sectionwith my friend Nishimatsu-kun, who suggested wego into the light-less expedition trail and turn off ourtorches to “search for dreams.”I had also encountered the idea of dreams duringa stimulating chat with Professor Hintereder-Emdeof Yamaguchi University’s College of Humanities,who has written about time distortion in NatsumeS?seki’s work and Mugen Noh. Inspired by Mr. Kuramoto’sand Professor Emde’s studies, I conceptualizeda narrative installation about a bat dreaminghimself as me, or vice versa.In Bat is Dreaming, bat first dreams he is beingchased up man-made stairs in a cave, and proceedsthrough several common human dreamthemes (past, present, future, life, death, flying,being naked, teeth falling out) before finally dreamingof falling, only to begin the chase all over again.Here, elements from caves, the darkroom, and artistapartments make up the layered dreamscape.In contrast to the massive scale and straightforwardsimplicity of the courtyard installation, thestaircase shrinks the human into 1:150 dioramafigures and weaves together loose associationsfrom the bat-artist’s past and present.To explore the visuality of time, I also used long-exposurepinhole photography to create ‘flattened’slices of time, up to ten days’ worth of photographicexposure flattened onto one plane. Arcs of suntracks recall the passing of days in Natsume S?seki’sTen Nights’ Dream and the blatant disregard fordaytime of a hibernating bat. The most memorableimage was taken over the bamboo work area, beginningwith no bamboo and ending with a largestack of it.The bamboo appears as if floating.